Hvordan takle kritikk som gründer

En uunngåelig konsekvens av å «stikke hodet fram» er at folk mener noe om det du gjør - enten du har bedt om tilbakemeldinger eller ikke. Som gründer er du derfor nødt til å kunne takle kritikk.

Etter å ha startet 2 bedrifter og markedsført Fjellflyt i digitale kanaler siden oppstarten i 2014, har jeg fått min andel velmente tilbakemeldinger, gode og mindre gode råd jeg ikke har bedt om og direkte, utilslørt, ramsalt kritikk. Noe har vært som å bli dyttet baklengs ned i en kjellerluke. Andre ting har gjort at jeg har brettet opp ermene og endret kurs.



Hvordan takle kritikk som gründer?

Håndter kritikk på samme måte som du tar i mot ros: Med takknemlighet og integritet. Forskjellen er at ros ofte går på deg som person, mens kritikk gjerne handler om måten vi gjør ting på og ikke handler om hvordan vi er (og allikevel går vi ofte rett i fella og tar kritikk ekstremt personlig).



Her er en tretrinns plan for hvordan du kan håndtere negative tilbakemeldinger

1. Ta imot kritikk på samme måte som du tar i mot positive tilbakemeldinger

Svar innen rimelig tid (vent minst 1 dag om du føler at tilbakemeldingen gjør deg veldig opprørt), si takk for tilbakemeldingen og at du er interessert i å bli stadig bedre. Du kan også si at du skal vurdere innspillet eller at du vil ta det med deg i neste evaluering. Du trenger ikke love den som kommer med kritikk at du skal endre noe eller si noe om når det eventuelt vil skje.



2. Vurder om du skal gjøre endringer. 

Det viktigste i den vurderingen er HVEM du har prøvd å nå med arbeidet ditt, og om det er de samme som tilbakemeldingen kommer fra.

For eksempel vil bransjekolleger av deg ha en mening om hva som er best practice, og om du avviker fra det og gjør noe annerledes så vi de rynke på nesa. Men de som er i målgruppen din vil kanskje juble!

På samme måte kan folk som uansett ikke vil bli kunder av deg mislike at du f.eks. markedsfører deg «for mye», mens de travle kundene dine setter pris på at du gir dem mange påminnelser.

Noen som kjenner bedriften din godt, som en mentor, gründertrener eller medlem i en mastermind du er med i, vil ha et helt annet grunnlag for å gi deg tilbakemeldinger enn noen som ikke kjenner innsiden av bedriften din og vet hvilken forretningsmodell du har, hva dine sterke og svake sider er, og hva du prioriterer for tida.

Felles for all kritikk uansett hvem som fremfører den er at du må spørre deg: Er det noe i kritikken du kan lære av? Kanskje de har et lite poeng?



3. Vurder når du skal gjøre endringer. Er timingen riktig? 

Når man blir såra og vonbroten av å få kritikk så er det innimellom fordi kritikken blir fremført på en dårlig måte. Andre ganger er det på grunn av timing. Kanskje du har fokus et helt annet sted - fordi det er der det trengs! Eller at noen kritiserer noe du er midt oppe i, som en lansering eller en tjeneste de mottar men som de ikke har sett resultatet av ennå.

Se derfor an tidspunktet! Om noen kritiserer nettsida di og du er midt i en omlegging av den, så ikke fiks på den gamle. Er noen misfornøyde med hvor ofte de ser en av dine annonser eller poster i sosiale medier midt under en salgskampanje, så vent med å endre strategien din til etter at du har fullført planen din. Først da er det tid for å evaluere.

Frykter du andres mening om deg?

Innerst inne tror jeg vi alle kjenner litt på frykten for at andre mener vi ikke gjør en bra nok jobb, prøver hardt nok eller ER bra nok. For noen blir det et hinder for å starte i det hele tatt, eller det holder oss tilbake fra å virkelig gjøre det vi har lyst til.

For det er ikke til å unngå. Det eneste du kan være sikker på når du starter egen bedrift, er at det er mange som vil mene noe om det du gjør. I stedet for å stikke hodet inn i en smeltende snøhule - å la oss forberede deg mentalt på hvordan du kan håndtere tilbakemeldinger, meninger og kritikk uten å miste piffen.



Kritikk vil komme - så vær forberedt

Kanskje har du kjent på følelsen av å ikke tørre å kaste deg ut i ting fordi du er redd for hva slags reaksjoner som kommer? De kan komme fra lokalsamfunnet, nettroll i kommentarfeltet, bransjekolleger og tilfeldige folk som mener mye om hva du poster på nett.

Det kan være et energisluk av dimensjoner når man får kritikk fra kjente og ukjente, spesielt når man føler seg litt sårbar eller langt nede.

La oss først slå fast én ting: Det er umulig å løpe fra det eller late som det ikke kommer kritikk dersom en bare «gjør alt perfekt». Folk gir ikke bare tilbakemeldinger på det du gjør og tjenestene eller produktene du selger, men også hvordan nettsiden din ser ut, hvordan DU ser ut, hvordan du snakker, hva du snakker om… det kan bli personlig og det rammer innimellom der du har et sårt punkt.



Motstridende tilbakemeldinger

For å nevne noen eksempler på at det er umulig å gjøre alle til lags, kan jeg nevne at jeg har fått disse motstridende tilbakemeldingene:
  1. At det er suverent at Fjellflyt-gjengens app og forum ikke er på Facebook, så man slipper å bli dratt inn i en virvelvind av distraksjoner og har sterkere personvern og inspirerende digitale omgivelser. At Fjellflyt burde hatt en Facebook-gruppe fordi der bruker man så mye tid likevel at det er lettvint å få push-varsler der.
  2. At gründerkonferansen Plan A som er i januar er på et perfekt tidspunkt fordi man da slipper å tenke på planlegging i desember når det skjer så mye uansett. At timingen er elendig fordi noen liker å planlegge neste år allerede i oktober/november.
  3. At Gründertrening har for lav pris til å ha så mye personlig oppfølging og at jeg er for lite kommersiell. Og at prisen på det samme kurset er for høy fordi gründere ikke har så mye penger.
  4. At jeg ikke bruker sminke på mange bilder tatt med mobilen. Og at jeg bruker sminke på utendørsbilder tatt av fotograf.
  5. At nettsida er kjempeinspirerende. Og at den har feil fonter og en irriterende boks øverst.

 Alle andre enn skilpadder klarer seg bra

Det eneste som ikke funker når det gjelder å ta i mot kritikk, er å barrikadere seg som en skilpadde med huet trukket inn i skallet og late som at kritikken ikke eksisterer (bortsett fra ett unntak - og det kommer i neste punkt). De som kritiserer kan ha litt å gå på når det gjelder hvordan de fremfører kritikken, men uansett så skal de ha tommel opp for å engasjere seg så mye i deg og bedriften din at de gidder å komme med tilbakemeldinger. Så ta det som et tegn på at det du gjør er noe de i utgangspunktet synes er bra - og at de vil hjelpe deg slik at du kan gjøre det enda bedre. Ståle Lindblad har flere tips om hvordan du kan moderere kommentarfeltene i sosiale medier med dette som utgangspunkt. 



Unngå de stygge kommentarene som sårer aller mest

To avoid criticism say nothing, do nothing, and be nothing. - Elbert Hubbard

Mister Hubbard har selvfølgelig rett i at vi må takle kritikk til en viss grad når vi prøver å utrette noe her i verden, men det er ett unntak. Opplever du netthets som trollbinder deg, er det bare å skalke lukene før du blir bundet helt fast og målbundet av mørke krefter. Med det mener jeg at det finnes mennesker som ikke vil ditt beste, og som kan komme med kommentarer som går direkte på deg som person. Om det går - la være å utsette deg for disse kommentarene, og be om hjelp til å skjerme deg om det trengs. Det kan være et kommentarfelt i en Facebook-gruppe som tar fullstendig av i feil retning, eller i en avis om du har ytret din mening om noe som viste seg å være mer kontroversielt enn du trodde.

 
Norwegian Made anbefaler FOKUS planlegger
Om delingskultur i coworking space i Ledernytt