Co-creation: La kundene gjøre jobben for deg

grundertreff_sognsvann Gruppeselfie fra en herlig tur rundt Sognsvann med gründervenner

Samskaping (eller co-creation) - et eksempel fra Fjellflyt

La oss lette litt på sløret... Vi som starter bedrifter, og bygger sten på sten, vi har mange kvelder med bekymring, grubling og meningsløs "virring" hvor vi utsetter det vi BURDE ha gjort.

Noen ganger er dette BURDE at vi burde skrive den boka, designe den opplevelsen, markedsføre det tilbudet.

Gjør vi det? Som oftest gjør vi det.

Andre ganger er svaret et annet. Vi kryper inn i skilpaddeskallet vårt og blir der. Leeenge.

Så blir vi misunnelige på de som har kolleger. (Og kommer på at vi selv hadde kolleger i vårt tidligere liv - satte vi nok pris på dem?).

Før hadde vi en fast jobb også, men det orker vi ikke tanken på å ha igjen, nå som vi har fått en smak av friheten, fleksibiliteten og blitt "antiarbeidstakere" som aldri kommer på en lønningsliste igjen av egen fri vilje.

Hallo der ute i verden - er det noen der som vil lage noe kult sammen med meg? Hallo der ute i verden - er det noen der som vil lage noe kult sammen med meg?

Du sitter alene og river deg i håret - og så dukker denne ideen opp...

Det neste prosjektet ditt trenger innspill fra andre. Eller du trenger finansiering. Hva om du får kundene dine til å hjelpe deg?

Co-creation, eller samskaping, betyr å involvere bedriftens kunder i idéskaping, produktutvikling, design, produksjon eller markedsføring.

To eksempler på bedrifter som har prøvd co-creation eller samskaping er Starbucks gjennom Mystarbucksidea, og Lego med Designbyme (som dessverre ble for komplisert for Lego å levere og nå er tilbake på tegnebrettet). Openoffice er et eksempel på et produkt der hele produktutviklingen er overlatt til folk utenfor bedriften/organisasjonen. Co-creation kan også beskrives som en outsourcing av oppgaver, og Openoffice er et eksempel på den mest avanserte formen der kundene lager produktet (noe Lego også prøvde på og delvis klarte).

Slik kan en gründerbedrift bruke co-creation i utvikling og markedsføring

Fjellflyt sitt store prosjekt i høst er å presentere nettkurset Gründertrening på en fengende måte. Kurset starter 1. april 2014, altså må salgsmateriellet være klart til nyttår. Designer og programmerer er leid inn - og jeg selv har viklet meg inn i en skrekk for om dette blir så bra som jeg vet at det KAN bli. Kreativiteten føltes like tørr som en skrukkete rosin.

Er det én ting gründerlivet har lært meg så langt, er det å be om hjelp. Jeg spurte om hjelp fra Fjellflyt-følgerne på facebook, og i løpet av en halvtime hadde 6 personer meldt seg for å hjelpe til med å samle inspirerende bilder for å få fart på prosjektet.

For å organisere dette laget jeg en oppslagstavle på Pinterest der disse entusiastiske folka har samlet bilder jeg neppe ville funnet selv. Denne tavla har designeren og programmereren fått se, så de kan bruke den som grunnlag for å skape et visuelt uttrykk for Gründertrening onlinekurs. Følelsen min nå har gått fra “nær panikk for et litt for stort prosjekt jeg er alene om”, til “jeg er helt sikker på at dette blir knallbra - og at det ikke kan gå galt!”

Hvorfor engasjerer folk seg?

  1. De ble spurt. De fleste liker å hjelpe andre (det er å spørre som kan være bøygen). Jeg spurte direkte om hjelp til å finne inspirasjon til den nye nettsida for Gründertrening onlinekurs, og sa at de kunne bidra med bare 1 bilde om de ville.
  2. De liker merkevaren, produktet og deg (du prøver hardt å få til noe, og det får du kred for nå). Har du klart å skape et tillitsforhold og gir folk noe uten å forvente noe tilbake, er utgangspunktet det beste.
  3. Det er lærerikt og meningsfylt. De som bidrar får noe igjen ved at de ser resultatene i den ferdige nettsida, og som takk for hjelpen inviterer jeg dem til å ta del i prosessen med å lage nettsida. De får se noen glimt “bak bedriften” - de får se hvordan nettsida utvikler seg fra inspirasjonsbildene de har bidratt med, via utkast til et ferdig resultat.
  4. Det er moro! Endelig kommer de fascinerende bildene på blogger og nettsider du følger med på til nytte.
  5. Dere lager dette sammen og alle får dele æren for resultatet. Og karmaen går i pluss.

Hvordan komme i gang med co-creation/samskaping i din bedrift?

  1. Start i det små, spør om et mindre bidrag til et kortvarig prosjekt.
  2. Lytt til innspillene! Om du spør om råd, og ikke tar rådene du får til følge, hva skal du med dem uansett? Da misbruker du folks tid.
  3. Motiver! Se lista over for hvorfor folk engasjerer seg og trykk på de knappene.
  4. Analyser innspillene, bruk de beste rådene og gi anerkjennelse for innsatsen.
  5. Gjennomfør prosjektet. Har du først involvert folk på frivillig dugnadsinnsats, så må du levere.

Kom inn i hodet på kunden, og få gull!

For oss som gründere betyr co-creation at vi kan få hjelp - av de beste! Kundene dine er de som har best innsikt i hva kundene dine vil ha - om du skjønner hvor jeg vil.

Min personlige oppfatning er at det er mer å hente ved å bruke co-creation etter at selve produktutviklingen er ferdig (spesielt for små bedrifter). I markedsføringsfasen som jeg nå stuper inn i, er det gull verdt. Selvfølgelig er det en stor styrke å få se hvilke stiler, farger og bilder som fenger kundene jeg helst vil jobbe med. Når designeren kombinerer kundenes favoritter med hva jeg selv liker og står for, blir det lettere å fange stemningen i merkevaren Gründertrening.

Det beste er allikevel ikke inspirasjonen eller inntektene. Det er at selv om vi er alene i bedriften, er vi ikke alene om å utvikle bedriften. Vi skaper dette sammen. Det heter trygghet.