Hvordan bli synlig i messemylderet - en liten stemningsrapport fra Grüne Woche i Berlin

Med HANEN til Grüne Woche i Berlin

Oversiktsbilde over Norges lekre stand på Grüne Woche. Oversiktsbilde over Norges lekre stand på Grüne Woche.

Det har vært en drøm å få delta på messa Grüne Woche (IGW) i Berlin. Det er en av verdens største messer for mat og annen opplevelsesturisme. I år fikk jeg endelig lov til å komme dit, for Fjellflyt har inngått et samarbeid med HANEN.

HANEN - viser veien til norske bygdeperler

Turen ble til takket være HANEN (næringsorganisasjon for bygdeturisme, gardsmat og innenlandsfiske) som jeg sto på stand for. (HANEN hadde oversatt sine nye nettsider til tysk for anledningen, ta en titt). Min egen tysk lød omtrent som følger:

- Norweeeegischer eis? Ein EIS probieren? Es ist Aquavit-eis!!! Schmecht lecker, ja?

For JA, vi solgte akevittis. Alt ble utsolgt, og jeg tok på meg jobben med å skrape tom isbøttene etterhvert. Spekemat og akevitt gikk unna minst like fort.

Ett lite land. En av verdens største messer.

Grüne Woche er ingen LITEN messe, Norges stand alene (som Hanen sto på) var på 365 m2! Det inkluderte en gourmetrestaurant (oppe på "broa" på bildene under), en akevittbar, og Fjord-Norge, Nord-Norge og Trøndelag fikk ekstra god profilering i år gjennom egne deler av standen. Hanen sto ved siden av De historiske hotell, men vi samarbeidet like mye med alle på hele den norske standen. Til enhver tid var det ca 130 mennesker i arbeid der! Er du nysgjerrig på hvordan opplegget var kan du gå inn og lese mer om den norske standen hos Innovasjon Norge.

Hvordan skille seg ut i mengden og bli synlig når man er på en så enorm messe?

1. SAMARBEID - Norge hadde den BESTE standen med tanke på helhetlig gjennomføring (sammen med Nederland, som hadde et blomsterhav uten like!). Alle fikk mer besøk fordi vi sto samlet og så like ut med Dale-jakker og et bredt smil (mesteparten av tida).

2. Ha en PLAN for gjennomføring. Tenk tretrinnsrakett. Først få oppmerksomheten til en forbipasserende ("Norwegischer EIS" ga bra stopp-effekt, særlig kombinert med en smaksprøve). Så selge is samtidig som man snakker om kundens drømmer om å komme (tilbake) til Norge. Til slutt dele ut en konkurransebrosjyre som de kan fylle ut hjemme (for å vinne måtte man gå inn på nettsidene til Hanen for å finne svar på spørsmål).

3. Vær FORBEREDT. Standen planlegges 1 år i forveien. De genserne dukket ikke plutselig opp der. Say no more...



Ole Jonny Transrud i Hanen filmet "livet" på standen (klikk for å se videoen om den ikke dukker opp over).