Har du denne irrasjonelle bekymringen som gir helt feil fokus?

FORFATTER
Torill Bye Wilhelmsen

Det motsatte av å være handlekraftig, er å lene seg tilbake i stolen. Utsette de kjedelige, men spesielt de utfordrende og vanskelige tingene. Tvile seg frem. Gjemme seg bort. Det kan skje den beste, det har definitivt skjedd meg mange ganger. Som da jeg ble bekymret for å stikke meg fram…

Er du også bekymret for å bli for synlig?

Du merker det ved at:

  1. Du har ikke bilde av deg selv på forsiden av nettsida di. Du synes det er å overdrive, dessuten er du så selvkritisk at du ikke ville hatt et stort bilde av deg som blikkfang. Da setter du heller inn et naturbilde!
  2. Du ser at andre i din bransje har profesjonelle bilder, men får aldri bestilt en dag i fotostudio til deg selv…
  3. Du har mange ideer om hva du kan gjøre for å tjene penger, men tør ikke skrive på facebook hva du planlegger så du allerede nå kunne fått kontakt med noen «prøvekaniner» eller beta-testere, «i tilfelle» det ikke blir noe av likevel…
  4. Du svetter i hendene før du legger ut en statusoppdatering i sosiale medier om at du har et nytt produkt/tjeneste og nå er det «løp og kjøp», og ni-sjekker facebook eller bloggstatistikken etter at du har postet noe.
  5. Du har fått et oppdrag og synes det er fryktelig skummelt å for eksempel holde ditt første kurs foran mange mennesker.
Hvorfor dette er en unødvendig bekymring du kan glemme nå!

Hold deg fast, her kommer litt direkte tale fra Gründertreneren din:

I følge Statistisk sentralbyrå var 250 000 personer engasjert i en «tidlig fase av entreprenøriell aktivitet» i 2011. 

Du er 1 av 250.000.

Allikevel er du bekymret for at du skal bli FOR synlig??? 

Har du i det hele tatt noe begrep om hvor VANSKELIG det er å bli synlig og få presentert bedriften din, ideene dine, produktene dine, og deg selv, når det er 250.000 personer som hvert år prøver på nettopp det – og går fram på omtrent samme måte?

Dessuten er all denne praten om synlighet skivebom og fører til feil fokus. Det er verdien du bidrar med som teller, ikke antall «liker-klikk».

Hva du kan fokusere på som er mer konstruktivt!

Still deg selv følgende spørsmål:

  1. På hvilken måte kan jeg bidra positivt til mine kunder?
  2. hvilke kanaler liker de best å komme i kontakt med meg?
  3. Hvordan kan jeg framstå profesjonelt, ekte og som meg selv?

Blir du oversett blir du samtidig sjeldnere valgt og oftere glemt. 

Synlighet er derfor viktig, men du trenger ikke være synlig overalt og alltid.

Du må være i kundens bevissthet akkurat når du vil være det. 

Nemlig når du har noe å selge, som den kunden kan være interessert i å kjøpe.

Er du der når du vil?

Endelig bekymringsfri OG synlig!

Jeg er ikke lenger bekymret for å være «for» synlig. I steden går jeg på jobb hver dag for å inspirere, hjelpe og oppmuntre deg til å sette dine ideer i bevegelse

Jeg bidrar forhåpentligvis positivt i gründerlivet ditt gjennom å skrive noen tankevekkende artikler du lærer av, som du får på epost og gjennom bloggen, og jeg bruker min fagkunnskap og personlige erfaringer pluss en dose humor så du samtidig blir bedre kjent med meg.

Det ER utfordrende å bli sett, og å være synlig. Gå ut der med selvtillit og stil, og vær trygg på at du har noe unikt å tilby dine kunder!