Bli kvitt bekymringen for hvordan du skal holde entusiasmen oppe for-evig-og-alltid!

FORFATTER
Torill Bye Wilhelmsen

Du vet hvordan det er.

Som kreative sjeler blir vi trigget av å teste nye ting. Motbevise skeptikerne.

Om noen sier italiensk gelato for evig og alltid vil være bedre enn norsk is, leser vi oss opp på italiensk isproduksjon og begynner å legge planer…

Når noen spør «hvorfor skal du lage is når vi har Diplomis», sier vi «hvorfor ikke?»

På nettet kjøper vi en ismaskin…på salg. 

Vi blir giret av å omgås andre «gærne» gründere som også tenker utenfor boksen.

Når en av dem sier at det hadde vært så kult med en HjørdIS og en HalldIS som smaker kamferdrops og nyplukkede jordbær med fløte… 

Da prøver vi det ut! (De gærne har det godt!)

Vi er like ivrige som midnattssola og snakker om prosjektet vårt døgnet rundt…

Ikke slit ut venner og familie - de er ikke i gründerbobla di. 
 
Vi er superentusiastiske!!! Men VIPS ut av det blå, går vi rundt i et kreativt Sahara…


Vi gløder ikke når vi tenker på prosjektet vårt. (Merkelig, ikke sant?)

Det er rett og slett blitt…kjedelig!

Som min gode venn og gründerkollega Roy Inge Eilertsen på LivLand gård i Lofoten humoristisk formulerte om sin kollega og samboers planer om å lage is:

«Den dagen det kom is ut av ismaskinen, er siste gang jeg har hørt henne snakke om det».

Så hvorfor trenger ikke du være bekymret for å gå lei?

De tre trinnene du kan følge for å unngå dette er:

  1. Finne ut hva du egentlig brenner for, og hva din indre drivkraft er, og hvordan du kommer i flyt på «vanlige» arbeidsdager.
  2. Finne ut hvem drømmekunden til bedriften din er. Som betaler høy pris, betaler i tide og er superfornøyd!
  3. Utvikle produkter/tjenester som DU vil levere, og drømmekunden vil kjøpe.
Har du hørt definisjon min på gründersuksess?
Gründersuksess er når kundene kjøper det de aller helst vil ha - det du aller helst vil levere.

Når du finner det du brenner for, men også de du brenner for å ha som kunder, og lager produkter som fyker ut av hyllene – da har du gjort en genistrek som du kan gjenta med hvert nye produkt/tjeneste/arrangement du utvikler! 

Dette starter vi med fra dag 1 på Gründertrening nettkurs, men nå har du rammeverket om du vil prøve det i din bedrift uten å ta kurset.

På Gründertrening nettkurs går vi DYPT ned i dette arbeidet, for dette er grunnlaget for om du vil trives i bedriften på lang sikt, og om den blir lønnsom – og det er faktisk viktigere enn alle verdens markedsføringstaktikker, facebook-oppdateringer og you-name-it!

Og forresten…på LivLand snakker de igjen om is med entusiasme (men også om countryfestivalen de skal arrangere).