Denne bekymringen er HEFTIG: Negative tilbakemeldinger

FORFATTER
Torill Bye Wilhelmsen

Er du bekymret for å få kritikk (selv om du gjør ditt beste)?

Kritikk er et litt tabubelagt tema blant gründere. Desto viktigere er det at vi snakker om hvordan vi tar imot og håndterer negative tilbakemeldinger!

Siden du allerede vet at jeg prøver hardt, men er langt fra perfekt, bruker jeg meg selv og serien som du leser NUH som eksempel.

Denne serien er epostmarkedsføring, en del av det som kalles innholdsmarkedsføring på markedsføringsspråket.

Epostene sendes kun ut til de som selv har meldt seg på nyhetsbrevet til Fjellflyt, og man kan melde seg av med ett klikk når man vil.

Men noen liker fortsatt ikke.

Disse tilbakemeldingene fikk jeg på den forrige delen i serien (del 3)

OBS!!! Legg merke til at den positive og den negative tilbakemeldingen kom på nøyaktig det samme innholdet:

1. Negativ tilbakemelding fra en venn

«Beklager den direkte meldingen. men…dine mailer starter nå å ligne mer og mer på SPAM…er du sikker på at du skal sende disse ut akkurat når du sender de ut? De kommer akkurat samtidig med all spam som jeg sletter med en gang. Det er vel ikke det du ønsker? – jeg lurer på om du kan slette meg fra nyhetslisten?» 

2. Positiv attest fra en erfaren markedsfører (nominert til årets queen of content/årets thought leader 2015), på Twitter
Tretrinns plan for hvordan du kan håndtere negative tilbakemeldinger

1. Ta imot kritikk på samme måte som positive tilbakemeldinger! 

Svar innen rimelig tid (vent minst 1 dag om du føler at tilbakemeldingen gjør deg veldig opprørt), si takk for tilbakemeldingene og gjør som personen ber deg om (f.eks. slett fra nyhetsbrevlista).

2. Vurder om du skal gjøre endringer. 

Det viktigste i den vurderingen er HVEM du har prøvd å nå, og hvem tilbakemeldingen kommer fra! (Se mer under). Er det noe i kritikken du kan lære av? Se på statistikken og resultatene du har oppnådd hittil: Fungerer det du gjør? Kan det bli bedre?

3. Vurder når du skal gjøre endringer. Er timingen riktig? 

Disse tilbakemeldingene kom midt i serien, derfor bestemte jeg meg for å vurdere resultatet etter at den er helt ferdig. Jeg følger planen og stopper ikke midt i!


Vent med å evaluere veien til du er framme

Konkrete erfaringer du kan dra nytte av i din egen bedrift

Jeg gjør oftest endringer når tilbakemeldingene kommer fra:

1. Eksisterende kunder og potensielle kunder

2. De som selv har lyktes med å skape en lønnsom bedrift som er morsom å jobbe i!

2. Eksperter

Jeg lytter, men gjør sjelden endringer basert på tilbakemeldinger fra:

1. Venner og familie

2. Bransjekollegaer

3. Troll

Hvorfor det er unødvendig å bekymre seg for negative tilbakemeldinger

1. Som gründer lever du av å levere uperfekte (ja!) produkter og tjenester, og gjøre endringer til det bedre før neste gang du skal levere det igjen. Tilbakemeldinger er gjæren som får deig (les: deg) til å heve.

2. Det er ikke sikkert de som gir deg negativ feedback vet hva du vil, og ser effekten av det du gjør. Når man sender ut nyhetsbrev til hundrevis av mennesker er det selvfølgelig ikke alle som synes innholdet er relevant og interessant – eller kanskje de bare har en krise av et eller annet slag og lar det gå ut over en tilfeldig person de har fått mange eposter fra i det siste.

3. Det er umulig å gjøre alle til lags. Da kan du ikke gjøre noe som helst.

Selv når du gir innhold av høy verdi, vil det alltid være noen som gir blaffen. 

Men – det er din business å skape en lønnsom business!