Full kræsj? Gi kunden sparken!

Fjell natur

Hva gjør du når du har en forferdelig kunde som forsurer dagen din, tålmodigheten er brukt opp og du har lyst til å be vedkommende dra en viss plass? Det finnes grenser og dette kan du gjøre når du når bristepunktet.

Jeg er FOR god kundeservice. Det handler ikke om det denne gangen.

Gi kunden sparken!

Fra en av mine drømmekunder fikk jeg denne SMS-en:
"Kjære gründertrener. Hva gjør man med kunder man bare har lyst å sparke i trynet?".
Desperasjonen var rimelig lett å lese. Det var også enkelt for meg å svare: Gi kunden sparken!

Se denne morsomme videoen med Farideh Ceaser:



Kjenner du noen som sliter med trøblete kunder, så er det innimellom bedre å droppe "hold ut", og heller sende dem dette blogginnlegget :-D

Når nok er nok, så har både du og kunden godt av å finne noen nye å samarbeide med.

Om ikke du går så drastisk til verks, så hjelper det å lufte ut frustrasjonen til en gründertrener, mentor eller gründerkollega, og ikke til kunden.

Det er din bedrift, så du kan lage dine egne regler.

Og når du har fått SÅÅÅ NOK, kan du si dem opp og sende dem til konkurrenten.

Hvorfor er det ok å sparke kunder?

Gi kunden sparken

 

Når du er en modig liten maur og starter eget, da gjør du det av visse grunner. Du har noen gründermål du vil nå som bedriften skal gi deg som gründer. Enten det er å ha mer fleksibilitet i hverdagen, jobbe med noe du brenner for, forandre hverdagen for noen du ser kan få det bedre, har opplevd noe du har lært av og vil hjelpe andre å unngå å gå på den samme smellen, eller du har en iboende skaperkraft i deg - tegning, maling, skriving, filming - som må få utløp.

På gründerkurset til Fjellflyt tar vi derfor utgangspunkt i hvordan DU kan få det bra i ditt gründerliv, så du ikke trenger å spille på den lille banen, men kan tenke stort og blomstre opp.

Du finner en drømmekunde som både betaler deg bra og er en drøm å jobbe med. (Da kommer den omtalte GODE kundeservicen naturlig).

Du spiller på dine styrker i markedsføringen og salget så du kan tiltrekke deg disse kundene, og ikke de kjipe som du må ha fordi du trenger penger.

Kvitt deg med dårlige kunder

Men allikevel kan det plutselig dukke opp en monsterkunde. En som ringer deg i tide og utide (utenom annonsert arbeidstid), klager på måten du gjør det på, tviler på motivene dine, pruter på prisen, vil ha MER MER MER og aldri blir fornøyd, ber deg oppføre deg annerledes, spør om ting du ikke egentlig selger, eller vil ha skreddersøm når de betaler for hyllevare. Du prøver å beskytte deg selv og dine egne grenser, og samtidig yte god kundeservice for å bevare bedriftens gode rykte. Til ingen nytte.

Til slutt holder du på å gå på veggen av frustrasjon. Litt verre enn det også faktisk. Det er millimeter fra at du holder på å klikke!

Hva skjedde? Det var ikke SÅNNE kunder du skulle ha.

Nei. Og det skal du faktisk ikke ha heller.

Er det full kræsj, gi kunden sparken!