Skal du gjøre en markedsundersøkelse? Slik lager du en virtuell fokusgruppe i steden.

Markedsundersøkelse

Lage markedsundersøkelse? Prøv dette i steden.

En virtuell fokusgruppe hjelper deg å ta økonomiske beslutninger og andre valg i bedriften. Dette er en av metodene jeg bruker for å redusere risikoen når jeg utvikler nye produkter og gjør store investeringer - spesielt dem som går på tvers av hva som er mainstream og vanlig i bransjen. En virtuell fokusgruppe får deg fra å tenke for mye på deg selv når du skal ta en avgjørelse, og mer på kunden.

Håper du har hatt mange fine øyeblikk i sommer og har ladet opp opplevelseskontoen og satt inn noen aksjer i tiltakslyst. Med 10 uker i Portland, Oregon (USA) har jeg definitivt fått slengt noen digre kubber på glød-bålet selv!
Jeg har jobbet myyye, og jeg håper virkelig resultatene er noe du blir skikkelig inspirert av til å ta din egen bedrift til nye høyder i høst.

Gjør dette når du planlegger en investering

Tida mens jeg har vært konsentrert om idéutvikling, branding, fremtidsplaner, forretningsmodell, teambygging og nye produkter har jeg stort sett følt meg liten og skrekkslagen, til det punktet at jeg nesten ikke fikk sove på to uker og var konstant kvalm (dette skyldtes ikke bare hangover fra pub-besøk i Beervana (Portland), altså!).

Vendepunktet som gjorde at jeg fikk fart på sakene og ikke ble sittende fast i hengemyra med selvdestruktive tanker om at «dette er dritkult, men jeg vet ikke om jeg klarer å gjennomføre det», var DEG. Jeg har sagt det før, og det finnes vel ikke en bedre start på høsten enn å minne oss selv om dette:

Det eneste som betyr noe for å starte en lønnsom og bærekraftig bedrift er deg som gründer, kundene og forholdet mellom dere.

That´s it.

Men hvordan kan du gjøre dette i praksis dag-for-dag i bedriften? La meg dele en gullegod metode med deg som du kan bruke tvert.

Et enkelt spørsmål som gjør vriene valg enkle

Når jeg sto overfor et valg som «Skal jeg virkelig bruke 45.000 kr på dette?», brukte jeg det som kalles en virtuell fokusgruppe. Det vil si at jeg har plukket ut og analysert fem av kundene mine. Hva jobber de med om dagen, hva er målene deres framover, hvordan ser hverdagen deres ut? Jeg lager en virtuell fokusgruppe for hvert nytt produkt jeg jobber med, og derfor kan jeg når jeg skal ta en beslutning ganske enkelt si for eksempel:
Vil Torkil, Ellen-Marie, Line, Ola og Marianne bli jublende glade når de ser resultatet? Eller ville de tenkt at det var bedre å gå for en billigere løsning eller kutte det helt ut?
Når svaret ble: De ville syntes at dette er HELT RÅTT!

Da var det bare å bla opp og velge fra øverste hylle. (Hvis det ble "det hadde jo vært litt gøy - å, se, et ekorn", så ble det en annen løsning, gitt!)

Hva er en virtuell fokusgruppe?

En virtuell fokusgruppe er virkelige personer som har fått mye ut av å jobbe sammen med deg. De gir deg mer detaljert informasjon enn en øvelse du kanskje er kjent med, nemlig å lage en drømmekunde. Derfor anbefaler jeg en virtuell fokusgruppe når du har en bedrift, mens drømmekundeøvelsen er kjekk når du skal starte opp og ikke har hatt mange virkelige drømmekunder ennå.

En virtuell fokusgruppe får deg fra å tenke for mye på deg selv når du skal ta en avgjørelse, men ha "kunden i sentrum" som større bedrifter gjerne flotter seg med at de har (har de virkelig det?). Dette er en av metodene jeg bruker for å redusere risikoen når jeg utvikler nye produkter og gjør store investeringer - spesielt dem som går på tvers av hva som er mainstream og vanlig i bransjen.

Resultatet er at det jeg har i ermet utover høsten er ting jeg håper du vil synes er HELT RÅ - og jeg kunne ikke vært mer entusiastisk selv heller!

Er det så rart Fjellflyt AS bobler over av entusiasme om dagen, når ett av prosjektene innebærer kunst laget spesielt for å begeistre deg+meg? Se bare her:

Ideer i bevegelse

 

Jeg synes det er sååå fiiint!!! Kunstneren heter Jotham Porzio og holder til i Portland, Oregon.

Å investere titusenvis av kroner i en animasjonsfilm står ikke på markedsplanen til de fleste gründerbedrifter på ett år - men gjett hva, det er nettopp det å kunne ta utradisjonelle valg som gjør det så gøy å drive sin egen bedrift! Jeg vet - siden jeg har mye informasjon fra den virtuelle fokusgruppa, at dette er noe du synes er skikkelig kult og blir inspirert av.

Jeg sendte dette bildet til alle som abonnerer på nyhetsbrevet, og fikk et helt lass med eposter tilbake, blant annet denne:
Liker bildet du sendte veldig godt!  Litt sånn vi gründere har det- nede i en litt mørk skog men så kommer solstrålene inn og vi er jo nysjerrige på denne fargerike lille karen som titter frem. Spennende, skummelt, nytt.. Blir spennende å følge prosjektet!
Bli godt kjent med kundene dine, så kan du gjøre flere sprelske ting og treffe blink du også - samtidig som du gjør ting annerledes og bedre enn konkurrentene. 

Bruk kreativiteten din, men vit hva kundene dine kommer til å hive seg begjærlig over først! Det kan du gjøre med en virtuell fokusgruppe. Hva venter du på - lag din egen!