Selv de flinke som vi ser opp til mister grepet i blant

"This Friday after work I almost had a nervous breakdown. I felt like I was drowning, out of control and failing".

Slik startet en flink markedsfører jeg anser som ekstremt produktiv en statusoppdatering på Facebook nylig.

Hva skjedde?

Hvordan fikset han det på kort sikt?

Og viktigst: Hvordan kan han, jeg - og du - unngå å havne i frustrasjonens dype isbre-sprekker når ting drar seg til i fremtiden?  



Fra entusiasme til planleggings-smell på rekordtid

En flink markedsfører jeg synes er ekstremt produktiv er Thomas Moen (kjent for boka jeg tidligere har tipset om, Logg av). For noen uker siden startet han for seg sjøl, med en myk overgang som frilanser for gamle-jobben hos United Influencers og med en stor følgerskare som grunnkapital i den nye gründertilværelsen.

Tidlig i gründertilværelsen gikk han på en skikkelig planleggings-smell og følte seg overveldet, ute av kontroll og ikke hadde framdrift i prosjektene som var viktige for han.



Et velkjent scenario for mange av oss som starter egne bedrifter! Jeg har definitivt vært der mer enn én gang. Thomas Moen gjorde et par grep som rask "nødhjelp" i en kjip situasjon. Men skal man være i forkant og ikke havne i frustrasjonsgrøfta hver gang det tårner seg opp med arbeidsoppgaver, er planlegging nøkkelen.

Det er liten vits i å langtidsplanlegge når du har det skikkelig travelt og du ikke har ro og overskudd, for da har du ikke det rette tankesettet og perspektivet du trenger for å sette gode mål og finne veien dit. Du må planlegge å planlegge, så du kan sette av tid til en av de viktigste jobbene du som leder av ditt lille foretak gjør hele året!

Planlegging trenger ikke være kjedelig, vanskelig eller ta lang tid. Men...

Skal en jobbe mer strukturert, så må en ha så ENKLE verktøy at man har tid til å bruke dem, og de må være intuitive og oversiktlige. Så må det være en overordnet struktur som støtter opp om de verktøyene en bruker til daglig (kalender, bujo, post-its eller Fjellflyts dagsplanlegger), slik at det du gjør hver dag bringer deg nærmere det store målet der framme. Alt må henge sammen med alt, og det er jo dét som gjør at vi ofte ender opp med å ta hver dag som den kommer og ikke har en overordnet plan. Det er komplisert å lage rammeverket. 

Å lage en slik struktur selv er ikke helt umulig, men jeg greide ikke å få skikkelig sving på ting før jeg lærte meg en metode som er spesiallaget for kreative sjeler som driver små bedrifter. Nå kan du også lære den på gründerkonferansen Plan A!



Å bestemme seg for ett mål er vanskelig!

Har du opplevd at:
  • Det er vanskelig å bestemme seg for ETT mål, fordi du har så mange gode ideer som det er vanskelig å velge blant fordi du ikke vil kutte ut noe?
  • Du er redd for å lage en plan fordi du ikke er sikker på at du klarer å gjennomføre den
  • Du er full av selvtillit når du drømmer stort alene, men når du skal gjøre det du har skrevet ned så blir du usikker?
Til gründerkonferansen Plan A (1 time utenfor Oslo) kommer folk fra alle kanter av landet som vil leve av det de brenner for. De driver med alt fra å være frilansjournalister, yogainstruktører, økobønder, sjokolademakere, veiledere, arrangementsplanleggere, videoklippere, instrumentmakere, konsertarrangører, fotografer, forfattere, billedkunstnere, illustratører, designere, klesdesignere, gullsmeder...

Ta tilbake kontrollen over tida di på gründerkonferansen Plan A



gründerkonferansen Plan A får du verktøy og metoder som endrer gründerhverdagen. Du lærer hvordan du tar tilbake kontrollen over tida di og får ferdig de prosjektene som virkelig betyr noe for deg og som tar bedriften til neste nivå - innimellom alt annet du skal gjøre.  Rund av arbeidsdagene med en god følelse av å være i forkant med planlegging, ajour med gjøremål og stolt av det du skaper!

Spør du meg, så er det akkurat det Thomas Moen, jeg selv - og kanskje du - trenger for å jobbe mer strukturert og målrettet, og få et spark i ræva for å ta kontroll over tida vår før alle push-varslene, e-postene og avbrytelsene tar kontroll over det oss - og går på bekostning av det vi vil bli kjent for.