Litt tungt å starte på jobb igjen? Her er 3 produktivitets-tips som IKKE virker under pandemien – og hva du kan gjøre i stedet

Jeg håper du har hatt en «episk» sommer, som 10-åringen min ynder å si.

Det er i hvert fall sikkert at 2020 er et spesielt år som vi sent kommer til å glemme (selv om vi gjerne vil fortrenge store deler av det).

Oppstarten etter ferien kan være litt…ehm, trå…selv om man brenner for jobben sin. Så derfor tenkte jeg å starte Fjellflyts nyhetsbrev-sesong med noen anti-tips! Det er 3 produktivitetstips du virkelig IKKE trenger å føle at du må mestre i høst, og hva du heller kan gjøre.

Og så får historien om bygging av en «episk» skrivestue i Skjolden deles neste uke på Instagram.

Produktivitetstips som IKKE virker under pandemien – og hva du kan gjøre i stedet

1) Tenk langsiktig

Under en global pandemi er det mye stress og usikkerhet, og noe av det første hjernen finner for godt å slå av i frontallappen, er evnen til langsiktig tenkning. Så om du skal planlegge for bedriften din fremover, så velg et kortere tidsforløp enn du normalt ville gjort. For eksempel kan du planlegge for 6 måneder i stedet for 12, eller 3 måneder i stedet for 6 – ja, du skjønner!

Trenger du planleggings-hjelp, så sjekk ut jubileumstilbudet på Digital Plan A.

2) Vær effektiv

Høsten kommer alltid med en uuttalt forventning om at NÅ skal vi endelig være så himla effektive og legge sommerens saktere tempo bak oss. Har vi 8 timer på jobb så skal de brukes EFFEKTIVT. Her på Fjellflyt-kontoret har vi jo Fraværsassistent Herr Mann som er en stor tilhenger av Ordnung und Effizienz. Det høres jo fint ut i praksis, og fungerer ofte godt de første dagene eller ukene, før «ting skjer», «livet kommer i veien», og nå kommer jammen «usikkerheten pga koronaen» i veien også. Hvis du krever 100 prosent effektivitet av deg selv, så blir du ekstremt skuffet om en uke eller to. Ingen kan være supermennesker. Sikt deg heller inn på å prioritere det som er viktigst, og gjøre NOE hver dag. Trenger ikke være kjempemye, men finn ut hva som er det aller viktigste. Det er faktisk nok, så lenge du har stø kurs og gjør det viktigste hver dag.

For å prioritere det viktigste og få det gjort, kan FOKUS planlegger være en god hjelp. Ikke minst er det deilig å ligge i gresset og sortere tankene sine, ikke bare skrive inn 100 ting på en digital 2do-liste og føle seg bakpå før man i det hele tatt har begynt.

fokus planlegger.jpg

Foto: Kjersti Lunde Kambe // Istoria.no

3) Jobb konsentrert

Det er ingen som et er IKKE din skyld at det er vanskelig å holde på konsentrasjonen over tid akkurat nå. Det er hjernen som stenger ned mindre vitale funksjoner i møte med mye stress, for å forsøke å hjelpe deg til å overleve. Så hvis du har litt «hjernetåke», ikke klarer å lese en hel bok, eller er mer glemsom enn vanlig og har glemt passordet til PC-en, koden til kodelåsen og hvor i all verden er bank-ID-en hen, så er det ingenting galt med deg. Det er bare ekstremt vanskelig å skulle overstyre kroppens naturlige stress-respons gjennom rasjonell tenkning. Kanskje du tenker at «jeg har jo en mastergrad, hvorfor kan jeg ikke lese to bokkapitler uten å få «noia»? Konsentrasjon går føyken tidlig når hele hodet er i mer eller mindre svingende kriseberedskap (blir det ny lockdown? Kan du avholde eller reise på et arrangement? Er smittevernet bra nok?).

Finn en tid på døgnet der du kan koble HELT av og bare stirre ut i lufta og tenke på ingenting. Er du av den rastløse typen kan du legge sammen klær eller vaske opp for hånd, eller gå deg en tur – uten å ha noen annen input enn dine egne tanker. Evnen vår til konsentrasjon blir nemlig mindre i møte med stress, og derfor må du bare regne med at porsjonen med 100% fokus som du har til daglig bruk er en mindre dose enn du er vant til.

Så tillat deg å være ukonsentrert til tider og gi deg selv «lov» til å surre litt rundt.

Når du har viktige ting som skal gjøres, så er FOKUS-økter et godt verktøy. Det kan du lære mer om når vi arrangerer FOKUS-sprint i september. Så følg med på innboksen så kommer det invitasjon til det!

Dingser&Apper stopper folk som kopierer arbeidet ditt og ødelegger for deg

I denne utgavens Dingser&Apper-spalte presenterer vi whocopied.me, som rett og slett er en liten kode som legges inn på nettsiden din og varsler om hvilke av tekstene dine som er kopiert av noen andre, og hvor på nettet de er lagt ut. Denne tjenesten fikk jeg tips om i nyhetsbrevet til Christina Klitsgaard som er en dansk ekspert på epostmarkedsføring, og ettersom det dessverre har skjedd flere ganger at jeg oppdager salgstekster jeg har brukt MYE tid på å utforme i en svært lik versjon hos noen andre, så er dette et verktøy det er verdt å installere. Når du bruker tid på å skrive tekster som selger, så vil du ikke at noen stjeler dem og tjener masse penger på arbeid DU har lagt ned. Det er dessuten ulovlig å bruke andres tekster selv om man ikke har «søkt patent» på dem, det du har publisert som du selv har skrevet er automatisk underlagt copyright-lovgivning. Så sjekk ut whocopied.me – det kan være med på å beskytte deg mot et regelrett ran – av innbringende ord du selv har skrevet.

Fjellflyt-lev-av-det-du-brenner-for_01.jpg

Foto: Bård Gundersen // Gundersenogmeg.no

Jeg gleder meg til denne høsten selv om alt er snudd på hodet, og ting ikke ble som planlagt. Men fordelen ved å ha Plan A-rammeverket i blodet er at det er enkelt å legge en ny plan, selv om verden den planen skal settes ut i livet i, er alt annet enn enkel å forutsi. 

— og nå vil jeg gjerne høre fra deg, har du 1 ting DU gleder deg til i høst? Svar på mailen og fortell meg litt om det! — 

Fjellfrisk hilsen fra Torill