Kom igang med din egen bedrift

Start egen bedrift - Gründerkurs fra Fjellflyt setter ideer i bevegelse

Kan hobbyen din bli mer lønnsom og bli til din egen bedrift?

Noen ganger er bedriften vår mer en "dyr hobby" enn en egen bedrift i betydningen "lønnsom" og "til å leve av". Er du i startgropa eller har drevet 2-5 år kan du gjøre din egen bedrift mer lønnsom ved å ta tak i 5 ting: Få mer overskudd, kvitte deg med mentale sperrer, finne din misjon, utvide nettverket ditt og tenke strategisk på sammensetningene av produktene og tjenestene i bedriften din. 1. Samle energi og overskudd til deg selv. Innimellom er man bare gjennomsliten og orker ikke tanken på å logge seg inn på administrasjonspanelet på nettsidene engang (og så var det å få ringt han som har fikset noe på nettsiden og som forhåpentligvis husker passordet, da...). Men hvis du er sliten hver eneste uke, eller over flere uker av gangen, eller har følt deg som en zombie i ammetåka det siste halve året - da må det en skikkelig opprydning til! Kast ut alt du "MÅ" gjøre for noen dager, og prioriter deg selv og tid til ditt prosjekt. Det er folk som blir sykmeldte av å ikke få utløp for skaperkraften sin, så slipp den løs med god samvittighet! 2. Komme over den mentale kneika "det jeg liker best å drive med er ikke så lønnsomt at jeg kan leve av det". Vel. Kanskje ikke lommboka di bærer preg av det nå, men når du leter vil du finne noen som har funnet ut hvordan de skal tjene penger på det du liker å gjøre. Det du trenger er et nytt tankesett rundt det å være gründer og hvordan du gjør ting. Så i stedenfor å bli misunnelig på de som lever av det du vet er din greie (men ikke har som fulltidsinntekt ennå); Gå deg kreativ i sommer og finn ut hvordan du kan tjene penger på det du er ditt mest kreative og fornøyde når du driver med. Enten det er trening, håndarbeid, skriving, klesdesign, spilling, tegning eller fotografering - eller noe helt annet!

Å starte for seg selv, er å starte med seg selv - Geir Styve, humørbonde

3. Finn tilbake til hvorfor du EGENTLIG driver med det du gjør! Gründere som lykkes jobber mye, men for meg er det betydningsfullt i seg selv å få jobbe i flytsonen. Det er ikke den som har flest ting når han dør som vinner, men den som har vært mest i flyt og kjent den berusende følelsen kreativitet, mestring og utfordring gir når alt stemmer og man går helt opp i det man gjør. Det er nå min mening :-) Når du har funnet ut hva som driver deg kan du bruke dette i all din kommunikasjon med kundene dine, og de som deler din visjon vil bli trukket mot det du gjør.

Min visjon er å sette folk, bedrifter og ideer i bevegelse!

Selv om du starter alene, trenger du ikke være alene om å starte! Selv om du starter alene, trenger du ikke være alene om å starte! 4. Bli med i et nettverk for gründere Å ha folk rundt deg som backer deg opp når det går trått, og kan svare på hvert minste lille merkelige spørsmål, bekymring eller uro du har når du for eksempel skal endre noe på nettsidene eller ta en salgstelefon, det er alfa og omega. Jeg kaller Fjellflyt-gjengen for et "mentalt fellesskap", og det er fordi vi vender oss til hverandre når vi har noe å feire eller ikke får til noe. Og uten at vi trenger å si så mye, så er det noen som forstår og har vært i en lignende situasjon. De rådene er uvurderlige og kan ikke kjøpes "on demand", du må skape denne fortroligheten, vennskapet og tilknytningen over tid. 5. Få flere ideer til nye produkter og tjenester!  Dette høres kanskje ut som et merkelig punkt om du er av dem som har flere ideer enn det er pollenstøvkorn i lufta i mai. På Gründertrening er vi over gjennomsnittet opptatt av at selv vi som er kreativt anlagte skal drive idéutvikling og ha masse ledig tid til å gjøre det. Så ta en titt på de produktene eller tjenestene du har for salg akkurat nå. Sjekk om du har disse: Smaksprøve: Et gratisprodukt/tjeneste som gjør det lett for kunden å teste om dine tjenester er de rette for henne akkurat nå. 1-til-1 timer: Konsulenttimer, personlig trener-timer, en time i fotostudio, skreddersy en kjole, tegne et hus, osv. 1-til-mange: Produkter/Tjenester du er en del av (som blir avlyst om du blir syk): Foredrag, forestilling, konsert, fotografere i bryllup, osv. Gullkalven-produkt: Flaggskipet til bedriften din, det du virkelig elsker å levere og som kundene dine er like ville etter å kjøpe. Har venteliste for å få vite om når det kommer for salg, og blir fort utsolgt. Du får alltid den gode følelsen av å ha oppnådd noe - om så bare i livet til 1 person - når du har levert dette gullkalvenproduktet. Det gir nemlig resultater så det svinger for kunden! I Fjellflyt er flaggskipet Gründertrening. Eviggrønn-produkt: Et produkt som selges jevnt og trutt uten at du er tilstede (gjennom forhandlere eller automatisert på din egen nettside). En CD, en bok, tegninger og kunst, et lite nettkurs, en arbeidsbok, en videoserie, opptak av et foredrag eller webinar, en kleskolleksjon, eller produkter du har utviklet som er relatert til andre ting du selger. Har du en bedrift som ennå ikke gir en god årsinntekt, eller en "dyr hobby" som du skulle ønske du kunne bruke mer tid på (og endelig gå ned i stilling, som du har snakket om at du skal i årevis!), så ta deg en halvtimes gåtur og se om du finner på noen ideer som kan gjøre produktporteføljen din komplett. Dette er strategisk og kreativt arbeid på én gang. Har du gått lenge med gründertanker? Bli gründer: Sjekk om du har det som skal til for å starte egen bedrift.  

Du har alt som skal til for å starte eget foretak - men skaff deg en mentor
5 TED-foredrag om kreativitet for late dager