Slik unngår du stillesitting på jobb og får mer bevegelse inn i arbeidsdagen - 10 tips for å sitte mindre og gå mer

Formelen for å sette ideer ut i livet forutsetter at du møter opp for å gjøre jobben

Stillesitting er farlig - 10 tips for å unngå stillesitting på jobb!

Forskning viser at stillesitting forkorter livslengden, gir økt risiko for alvorlige sykdommer som diabetes 2, kreft, hjerte- og karsykdommer, og gir oftere høyt blodtrykk, muskel- og sjelettplager. Helsedirektoratet anbefaler barn, unge, eldre og voksne å SITTE MINDRE. Samtidig er bevegelse bra for kreativiteten. Derfor er Fjellflyts visjon å sette ideer i bevegelse. Alt dette kan du lese mer om her: Stillesitting er livsfarlig, og vi blir mer kreative når vi går.
Vi blir mer kreative når vi går. For å tenke ut av boksen, må vi ut av kontoret! (tweet det!)

Slik kan du sitte mindre og stå eller gå mer når du jobber på kontor

Lær mens du går, og la stillesittingen bli pausene fra den aktive arbeidsdagen. Ja, det ER mulig, selv med en kontorjobb. Lær mens du går, og la stillesittingen bli pausene fra den aktive arbeidsdagen. Ja, det ER mulig, selv med en kontorjobb.

Gå og stå mer uten å forlate bygningen eller kontoret

1. Ta morgenkaffen og andre småpauser stående eller gående (gjerne i selskap med en kollega)

2. Trappeløp til lunsj - gå til første etasje, til toppetasjen og så tilbake til kontoret ditt.

3. Ta mikropauser! I pausen gjør du en balanseøvelse, tar en tur til postkassa, går for å se på gullfiskene, eller en tur rundt kvartalet eller en annen "mikrotur" eller øvelse. Finn en app eller program som minner deg på det, f.eks. Body Alarm (norskutviklet, fortsatt i beta), bruk alarmen på telefonen eller om du liker dippedutter kan du prøve en aktivitetsmåler (armbånd) som Polar Loop, Fitbit eller lignende.

4. Finn måter å gjøre arbeidsdagen mer fysisk krevende, som å bruke en skriver i en annen etasje, gå en omvei når du treffe noen, bære litt tyngre enn du må i ryggsekken.

5. Stå når du leser, snakker i telefonen eller skriver (åpenbart enklest om du har et hev/senk bord, eller et høyt bord, eller bruk et notestativ!).

6. Forby møter med KUN sitting! Stå eller gå alltid minst 5 minutter av møtet. Om ikke hele møtet kan gjøres stående/gående/, kan sikkert litt av det være et møte i bevegelse (dans, dans, dans oppå bordet!). Vær kreativ! Ha det moro. Finn løsninger.

Sitt mindre ved å gå tur mens du jobber

TorillByeWilhelmsen_06

7. Lær mens du går! Podkast, audiobøker, Gründertrening - lær mens du går! sine vandresnutter... gå mens du lærer! Skal du pugge noe eller øve inn et foredrag, les det inn på telefonen/diktafon og lytt mens du går.

8. Tenk på tur! Eksperimenter med dette selv og finn ut når og hvordan du er mest kreativ, og hvordan du kan bruke gåturer til å komme i flytsonen. På Gründertrening lærer du 5 "Gå deg kreativ!"-metoder, der du går og samtidg øver opp din evne til kreativitet, idéutvikling, problemløsning, strategisk tenkning og mentale "blanke flater". Her får du 10 tips til å få flere kreative ideer på jobb.
Gå deg kreativ! Walk. Think. Create. #gårevolusjonen (tviiit det)
9. Gå og prat! Ha et gåmøte eller en Walkshop. Gåmøter kalles "Walk & talk" i engelskspråklige land, men "gå og prate" fungerer fint på norsk! Les egen artikkel om Tips til gåmøter.

10. Flytt jobben ut! Tenk motsatt: Hva er det du har å gjøre som overhodet IKKE kan gjøres utendørs? Da finner du sikkert flere ting du kan gjøre ute enn det du har tenkt på tidligere. For eksempel er medarbeidersamtaler, planleggingsmøter, forhandlinger, evalueringer, bli-kjent-møter, filmopptak, studier, kreative økter og sosiale aktiviteter helt ypperlige å gjøre ute. Start smått, det er faktisk bedre med "litt og ofte" enn "sjelden og mye".

Hvor lite må vi sitte for at det ikke skal være helseskadelig?

Folk med kontorjobb sitter i gjennomsnitt 12,5 t om dagen. For å sitte "lite nok" er det viktig at vi er i bevegelse også gjennom arbeidsdagen. I en ideell verden ville sittingen vært pausene, og bevegelse det vi vanligvis gjorde. Å sitte mindre enn 3-6 timer om dagen er best for kroppen. Å sitte mye har negative effekter på helsa, men stillesitting tar også livet av mange gode ideer! Vi tenker bedre når vi går, noe de fleste av oss har erfart.

Det viktigste er at du tar HYPPIGE bevegelsespauser. Ideelt sett 3 mikropauser  med 2-3 min bevegelse hver time. Men hver eneste mikropause, hvert gåmøte og når du står istedenfor å sitte gir deg helsegevinst umiddelbart. Det skal altså veldig lite til!