Fjellflyt nominert til Best i tekst-prisen 2014

Blant de 3 beste i tekst!

Det ringte fra et ukjent Oslo-nummer.

Kunne det være en selger? Billig strøm, eller en oppføring i den rosa katalogen?

Langt i fra.

En sindig stemme presenterte seg som Trond Samstad, initiativtaker til Best i Tekst.

- GRATULERER, sa han. - Du har skrevet en av landets beste nettsidetekster. 

Hva svarer man på slikt da?

Herfra er minnet litt ullent, men jeg tror det var: Hvaaaa??? Har JEG? Er det muuulig?

(I alle tilfeller en akutt forglemmelse av alt jeg har trent på om hvordan i mot ros).

Topp 3 i Beste selgende tekst

Best i tekst 2014

Fjellflyt AS er plukket ut som en av de 3 beste i kategorien "Beste selgende tekst" av en uavhengig jury som skal kåre landets beste nettsidetekster. Siden som er "shortlistet" (som det viser seg å hete på prisspråket), eller "topp 3" som det heter i dagligtale, er Gründertrening.

Prisene deles ut 22. januar 2015 på Best i Tekst-konferansen på Victoria Kino, på Norges første fagdag om nettsidetekster. Digitale tekster er alt fra å skrive selgende tekster på nett, skriving for sosiale medier, tekst som havner på toppen av søketreffet i Google, hvordan du gjør tunge tekster mer lettleste og andre ting som kan gjøre nettsidetekster bedre for leserne - og avsenderen.

Fagjuryen består av Nina Furu, Christine Calvert og Knut Grønli, som alle har lang fartstid i kommunikasjonsbransjen som tekstforfattere og webredaktører. Juryen har vært på utkikk etter Norges beste nettsidetekster, og mener at flere av de nominerte har overrasket med svært gode tekster.

Blant de bidragene som ble vurdert i konkurransen var Hurtigruten, Kreftforeningen, Amnesty International, Agder Energi, Røde Kors, Interoptik, Q-meieriene, Altibox, Den Norske Turistforeningen, Synnøve Finden, Trioving og Vaffel&Gevir, med flere.
Så hva skal man si? Jeg ble bare så utrolig ydmyk og glad! Det er en stor anerkjennelse å bli trukket fram som en av de tre beste i dette selskapet.

Så skjedde noe som toppet det hele...

Da jeg trodde adrenalinkvoten var brukt opp, så skjedde det noe enda kulere.

Trond, som var vennlig nok til å la meg hente meg litt inn igjen etter overraskelsen (les: danse indianerdans på kontoret), spurte hvordan jeg hadde oppdaget Best i Tekst-konferansen der prisen deles ut.

Jeg fortalte at jeg hadde sett Nina Furu i Webgruppen skrive om at de skulle kåre Norges beste nettsider på twitter, og min første tanke var: Jeg må melde på teksten til Vaffel&Gevir.

- Er det Line Marsdal i Vaffel&Gevir, så er hun faktisk shortlistet i kategorien Beste egenbeskrivelse, røpet Trond.

Nå ble gledesbarometeret totalt sprengt i filler, for er det noen som har fortjent det, så er det Line. Les den nominerte teksten hennes Om kunstprosjektet og kunstneren selv, denne teksten smyger seg inn under huden på deg. Og ja, dette er en "Om oss"-tekst, men på ingen måte tørr, floskelpreget, generell og kjedelig. I Gründertrening jobbet hun med bedriftens merkevarefortelling (brand storytelling om du vil), og en del av det er å skrive så det treffer leseren i hjertet.

Nå har jeg ikke fått nærmere beskrevet hvordan den kreative prosessen egentlig artet seg, men jeg kan tenke meg at hun har begynt med et utkast, og skrevet om, og flikket og pusset og revet seg i håret og gått inspirasjonsturer og skrevet og krøllet sammen og begynt på nytt og ikke gitt seg før den teksten virkelig SATT. For nå sitter den virkelig der den skal, og denne nominasjonen er et bevis på at når du vet hva du driver med, og gjør jobben, så kan du få stor gjennomslagskraft selv om du er en liten bedrift.

Skriving av selgende tekster er noe alle gründere må beherske, og dette viser meg at gründertrening gir resultater av høy kvalitet, som blir lagt merke til av fagfolk.

Det ble noen nervepirrende dager fram til prisen ble delt ut - og i neste innlegg kan du lese at det ble hederlig omtale for beste selgende nettside i Best i Tekst 2014!