Erfaringer fra å starte bedrift: Hva har jeg lært, hva ville jeg gjort annerledes og ting jeg ikke har funnet ut av ennå

Når den forrykende, hektiske og altoppslukende gründerhverdagen feier avgårde er det lett å glemme å stoppe opp og tenke etter hva en har lært underveis.

Spesielt når du har gjort eller står foran store endringer er det vel verdt tida å reflektere over hva du har lært, hva du ville gjort annerledes om du hadde stått på startstreken igjen, og hva du ikke har funnet ut av ennå som du kan utforske videre. 

Inspirert av Rand Fishkin (gründeren av SEO-selskapet Moz) sin gründerhistorieDigital Commerce Summit i Denver har jeg etter det første året med omsetning over 1 million skrevet 7 lærdommer fra å starte en gründerbedrift (og gå med overskudd). 



7 erfaringer fra å starte bedrift

Torill Bye Wilhelmsen holder gründerkurs for gründere som vil starte egen bedrift.



Tenk langsiktig fra dag 1

Bruk tid og tilegn deg kunnskap om hvordan du kan lage et attraktivt og annerledes konsept. Gjør gode valg som bygger bedriften stein på stein, det er verdt tida og innsatsen - for da går det lettere og lettere å få nye kunder på sikt.

Personlig kontakt trumfer automatisering

Jeg liker virkelig kundene mine! De to første årene brukte jeg mye tid på å få ting ut på nett, og sette opp systemer så alt skulle gå av seg selv med automatisk utsendte eposter, fine nettsider og diverse maler jeg kunne gjenbruke. Men det viktigste jeg har lært er at personlig kontakt og relasjoner man bygger opp over tid trumfer all annen markedsføring, systemer og digital tilstedeværelse. Snakk med kundene og vis at du er oppriktig opptatt av kundenes ve og vel.

Volum er et villspor

Det er mye snakk om skalering og jamfør punktet over skal alt gå så raskt, være så enkelt og bli så stort. Jeg har lært at det er forskjell på å ha en langsiktig plan fra starten om at man skal få volum og ha skalerbarhet på sikt, og å starte med å bygge opp store epostlister, selge mye til lave priser og nå ut til så mange som mulig. Du kan få en lønnsom bedrift med veldig få kunder, og uten mange markedsføringsaktiviteter. Når du har kvalitet i alle ledd, er du klar til å skalere.

Kvalitet er viktigere enn markedsføring

Enkelte mener at markedsføring er viktigere enn å levere bra til de (få) kundene du har. Det kan stemme for teknologibedrifter som profiterer på et høyt antall brukere, men for en bedrift du som eneste (eller en av få) gründere skal leve av, så er det omvendt. Gi de kundene du har knallgode resultater, og få tilbake i tifold gjennom at de refererer sine venner og kjente til deg.

Jobb hardt!

Vet du, jeg er ikke redd for å si at man kan måtte jobbe både dagtid, kveldstid og helg i perioden man starter bedriften og skal få sine første kunder. Det kan også være du har det sånn 1 og 2 år inn i bedriftens liv. Når sjefen (ja, du!) blir bedre på planlegging, drift og levering av tjenestene/produktene du selger kan du få en mer musikalsk hverdag med tid til ferier, pauser, høysesonger og lavsesonger. Da vil du oppleve mindre hardkjør og mer flyt i hverdagen så du får energi og overskudd i både bedriften og livet (det er dette vi jobber med på Plan A)

Du trenger ikke starte alene, selv om du er alene om å starte

I starten følte jeg meg rimelig ensom og alene om gründerdrømmen min. Usikkerhet og grubling tok mye plass i hodet, jeg kjente på en misunnelse som var vanskelig å vedkjenne seg overfor andre som fikk det til. Selv om jeg hadde ekstremt lyst til å starte opp, svingte troen på at jeg kunne klare det. Nå har jeg lært at nøkkelen til å bli håndtere denne gründerensomheten er å finne sammen med de rette folka så man kan være på lag med noen som har den indre drivkraften som du har og vil skape noe. Ensomhet er ikke påkrevd!

Gründernettverk

 
The great secret of business is companionship: You don´t have to cross the desert by yourself!

- Sonia Simone

Det er ok å prestere ujevnt

Jeg trodde man måtte prestere opp mot sitt beste hver dag. Nå går jeg på jobb selv om jeg har en ullpledd-dag. Jeg stresser ikke, og later ikke som om jeg er en slags overmenneskelig versjon av en høytpresterende bedriftsleder uten dårlige dager.

3 ting jeg ville gjort annerledes om jeg skulle startet bedriften på nytt

 

Sluttet å somle!

Jeg "trodde jeg kunne dette" og ventet sikkert ett år for lenge med å søke kvalifisert hjelp fra folk som har erfaring fra å sette forretningsideer ut i livet. Selv om jeg er mentor for andre, trenger også jeg en mentor.

Testet færre tjenester

Som selvutnevnt dingser&apper-nerd har jeg en slags ekorn-tilnærming til nye digitale verktøy, og har testet alt, alt, alt for mange. På dette punktet er jeg hardt rammet av shiny object syndrome. Det tar TID å følge med og sette seg inn i hva som finnes av nye ting, installere dem, lage en ny bruker, finne ut hvordan det virker, hva jeg ønsker å bruke det til, og prøve det ut. Kort sagt kunne jeg spart mye tid på å ikke være så interessert og nysgjerrig på ny teknologi at alt må prøves - nå har jeg lært at det går an å vente og se om jeg virkelig trenger det selv. (Det nyttige som har kommet ut av dette er at jeg tipser om nyttige apper i hvert nyhetsbrev og har laget en oversikt over de verktøyene jeg bruker mest i bedriften).

Satset større på færre produkter

Dette vil variere ut fra hvilken type bedrift du har og hva du selger, men jeg utviklet 15 ulike tjenester og testet dem ut på kunder de første 2 årene. Av disse overlevde noen få produkter testfasen og ble "de 4 store": Gründertrening nettkurs, Gründerretreat, Plan A, og Fokus planlegger. Flere av tjenestene jeg testet ut kunne blitt lønnsomme, men tatt i betraktning hvor stor innsats som må til for virkelig å naile det med et produkt og bli kjent for å ha høy kvalitet og kundeservice, så ville jeg satset mye større på færre ting. Altså; Lag ett lønnsomt flaggskip-produkt og holdt fokus!

Noen ting jeg ikke har funnet ut av ennå

Tenker jeg stort nok?

Da Fjellflyt ble omtalt i verdens største business-magasin Forbes og jeg fikk hederlig omtale for beste selgende nettside i Norge (begge deler i oppstartsåret til bedriften), fikk jeg meg en vekker om hvor mye som faktisk er mulig å få til. Nå funderer jeg på hvordan jeg kan eksponere meg for ambisiøse mennesker som kan gjøre at jeg tenker større, tør mer og strekker meg når jeg skal lage visjonene for hvor bedriften skal de neste årene.



Er det god balanse mellom idealisme og inntekt?

Den indre drivkraften min er idealistisk og veldig sterk. Jeg brenner for å hjelpe gründere til å skape lønnsomme og bærekraftige bedrifter så de kan leve av det de brenner for. Jeg bruker mye tid på å skrive gratis innhold, spesielt til nyhetsbrevet, oppmuntre gründerspirer og gjøre det jeg kan for å bygge opp en frisk og herlig gjeng med likesinnede gründere fra hele landet som ikke gir seg uansett hva de får i fleisen. Engasjementet gjør at jeg er tilbøyelig til å gjøre alt for mye gratis, og jeg må finne balansen mellom gratisarbeid og tjenester som gir penger i kassa.



Er det verdt det?

Dette er et spørsmål jeg stiller meg selv med jevne mellomrom, for jeg har opplevd at når andre tar styringa over min tid og hva den brukes til, så utarmes både kreativiteten og arbeidsgleden. Jeg synes det er helt avgjørende at man som gründer kommer ut på pluss-siden! Er det noe jeg virkelig ville hatet meg selv for når jeg sitter på gamlehjemmet, så er det at jeg ikke klarte å prioritere det som gir meg mest mulig av den euforiske høy-på-livet-følelsen, samtidig som jeg gjorde en positiv forskjell for andre - hvor enn liten den er. Gründerlivet mitt skal også gi familien min den friheten og tida sammen som vi ønsker oss. Jeg ønsker å vise sønnen min at jeg valgte det som for meg er et meningsfylt og godt liv. Det er et viktig verdivalg som det er greit å ha tenkt gjennom, for alle som hiver seg uti gründerlivet vet at Rand Fishkin i Moz har rett når han sier:



Building a company is super hard.

For at jeg skal kunne rope ut at det er SÅ verdt det, så ønsker jeg i fortsettelsen å forske videre på dette spørsmålet. Jeg vil være åpen for hvordan jeg kan ha det enda artigere, realisere større prosjekter, dykke dypere inn i ting jeg vil lære, og gjøre gründerhelgene festligere.



Etter refleksjon kommer gjennombrudd

Tid til refleksjon på Gründerretreat.

Å skrive ned erfaringer fra å starte bedriften har gjort at jeg er enda mer motivert for å ta fatt på en ny og spennende periode med bedriftsutvikling her i Fjellflyt AS. Det mangler ikke på ideer! Nå vil jeg utfordre deg til å ta stafettpinnen med oppfordringen fra Rand Fishkin i Moz om å tenke tilbake på gründerhistorien din, og skrive en lignende liste.

Det jeg lurer på er:
  1. Hva har du lært som du ville gjort om igjen?
  2. Hva ville du gjort annerledes?
  3. Mysterier du ikke har funnet ut av ennå...
Og husk...du er fortsatt bare i begynnelsen på gründereventyret!