Slik kan du realisere forretningsideer - og et oppgjør med Albert Åberg

Formelen for å sette ideer ut i livet forutsetter at du møter opp for å gjøre jobben

Slik lykkes du med med forretningsideen din

Lær av Albert feil og finn formelen for å realisere forretningsideer. Som erfaren somlepave og for-sent-kommer kan jeg skrive under på at hverdagen innimellom kommer i veien for de store vyene. Litt som for Albert Åberg. Albert drømmer om å være konge med magiske krefter, men han klarer ikke engang å komme seg på skolen om morgenen fordi det tar såååå laaaang tiiiid å pusse tennene.

I boka Making ideas happen - overcoming the obstacles between vision and reality, beskriver forfatter Scott Belsky hvordan kreative menneskers trang til å improvisere og handle på impuls (og manglende evne til å prioritere de prosjektene som er viktige for oss) har blitt et stort problem.

Ideer forblir ideer, problemer forblir uløste, forretningsideer får bare en slutt og ingen begynnelse, vi venter oss framover med ryggen først, tannbørsten i munnviken og sko vi ikke har rukket å knyte, og resultatet er at mange av oss blir stående komplett på stedet hvil (snakk om å snuble i egne bein). 



Første bud for framdrift er å møte opp - uansett hvor langt eller kort du har kommet med ideen din

Jeg er skyldig i å si som Albert Åberg:

Skal bare...

Noen av de som "vil vente til neste år" med å heve lista og virkelig jobbe seriøst med å få framdrift med forretningsideene sine har det på samme måte, og er proppfulle av både optimisme og unnskyldninger på én gang.

De skal bare komme litt lenger på forretningsideen (som fortsatt mangler fasong, men vi skal liksom finne ut av det sjæl og trenger ikke andres blikk på den for å få vettuge innspill - ennå).

Tenke litt mer på hva som egentlig er produktet. Fullføre noen prosjekter med kunder vi allerede har før vi gyver løs på noe nytt, eller bli friske (i alle fall friskere), gjøre ferdig en utdanning, trappe ned stillingen vår i pengejobben, flytte til et nytt sted/større leilighet/pusse opp huset, eller vente til vi blir gravide/er i permisjon/ungen spiser selv/har slutta med bleier/begynt på skolen/slutta på skolen... 

Skal bare...

Her føler jeg virkelig med faren til Albert Åberg som sto og ventet og ventet og ventet på at Albert skulle snøre skoa og pusse tennene. Rydde i lekene. Lese litt.

Skal bare...



Hvordan gå fra idé til handling? Finn formelen for å realisere forretningsideer

Formelen for å få til noe er Belskys formel. Scott Belsky har utarbeidet denne formelen for å sette ideer ut i livet som vi kan bruke på gjennomføring av forretningsideer.

SETTE IDEER UT I LIVET = (IDEEN) + ORGANISERING OG GJENNOMFØRING + KREFTENE I ET FELLESSKAP + (SELV)LEDELSE



Problemet er for de fleste er å bakse seg tid og rom nok i en travel hverdag til å gjøre oppgavene du har på lista, håndtere utviklingsprosjekter som å lage et nytt produkt, markedsføre deg på nye måter eller få dine første kunder, og samtidig ha det mentale overskuddet du trenger for å være kreativ. 

Belsky sier videre noe det alle gründere vet: Total frihet betyr fullstendig ansvar

Tida og ressursene du har til rådighet må brukes best mulig. 

Sier Belsky. (Forresten så er han er gründeren bak Behance, et av verdens største kreative nettverk, og har skrevet doktorgrad om kreative menneskers produktivitet og gjennomføringsevner).



Ikke vent, kom deg ut og begynn å gå - det tar litt tid å finne veien

walkshop_diskusjon

Gode diskusjoner, latter, nye samarbeid og vindfulle turer på Gründerretreat for ett år siden (Gründerretreat en del av Gründertrening, gründerkurset der vanlige mennesker kommer for å utvikle forretningsideer til lønnsomme og bærekraftige bedrifter).



Se på deg selv som gründer, og ta konsekvensen av at det faktisk er jobben din (så behandle prosjektet ditt som det, selv om du ikke lever av det ennå)

Etter flere år som næringssjef i Lom kan jeg skrive under på Belskys funn.

I byråkratjobben møtte jeg ofte gründerspirer som ville mye, men etter en entusiastisk idéfase ble det ofte helt stille fra dem. Andre tok sats og så tok det helt av og de har stor suksess. Hva var forskjellen?

Da jeg skulle starte bedrift selv (for andre gang) ville jeg få flere gründere til å lykkes. En lønnsom bedrift kan bety bedre økonomi, mer frihet og kreativ utfoldelse for deg som starter opp, og Norge trenger flere gründere.

Igjen og igjen har jeg sett at de som lykkes har et nettverk av andre gründere (se Belskys formel) de kan spørre til råds, lærer seg entreprenørskap (det er et eget fag!), jobber målrettet med produktutvikling, markedsføring og salg – og har det moro underveis.

Nå vet du hvorfor jeg laget treningsprogrammet Gründertrening og inviterer til Gründerretreat.

Fellesskap, oppdatert fagkunnskap og en passe porsjon galskap er akkurat det du trenger. Legg til en gründertrener som kan hjelpe deg å sy sammen en strategi du faktisk kommer til å følge fordi den er skreddersydd til deg (se Belskys formel), og du er godt rustet for ferden.



Første uke heter Gründer, jeg?, og der får du klarhet i hva som er dine styrker og svakheter (somling, anyone?), hvordan andre oppfatter deg (ja, du leste riktig!), hvordan du jobber på ditt mest effektive og kommer i flytsonen, og hvordan du kan bruke all denne informasjonen til å få framdrift i ditt gründerprosjekt.
Dette er selvledelse (og der er vi i mål med Belskys formel), for kan du ikke lede deg selv hjelper det ikke med de smarte markedsføringstipsene, den nye nettsida med de rå salgstekstene og strategien for å tjene mer så du kan leve av det du brenner for.
Det er på tide å ta på seg en størrelse større sko.
Sorry Albert. 
Noen av oss er ikke gira på å vente lenger.

Kom trege Albert i forkjøpet. Sett deg på venteliste til Gründertrening nå.

Snør skoa og gjennomfør forretningsideer

 

Skal du gjøre en markedsundersøkelse? Slik lager du en virtuell fokusgruppe i steden.
Fem tips for å rekke deadline og overleve etterpå